TULISAN ASAL PENULIS BLOG UNTUK BERKONGSI ILMU,SEBARANG KOMEN DIALU-ALUKAN
HUBUNGI | AGAMA | GAMAT ONLINE | LANGKAWI TOUR| IKLAN1-KOSONG | IKLAN2-KOSONG |

25 July, 2010

MEROKOK DARI PERPEKTIF ISLAM

Persoalan merokok (hisap tembakau) adalah perkara baru dan mula dikenali di negara-negara Islam pada akhir kurun ke 10 Hijrah. Kebanyakan ahli ilmu tidak mengetahui secara jelas tentang hakikat rokok dan keburukannya, adakah ia memabukkan atau melesukan? atau adakah ia memudharatkan kesihatan atau sebaliknya? Ulama terdahulu berbincang dan berbahas tentang persoalan tembakau (rokok), tetapi mereka tiada kata sepakatdalam meletakkan hukumnya samada ia HARAM, HARUS atau MAKRUH. Abd Wahab Abd Salam Thawilah dalam bukunya "Fiqh al-Syaribah wa Haddaha" telah mengemukakan pendapat-pendapat ulama tentang merokok beserta dalil dan hujah bagi menguatkan pandangan mereka. Antaranya :

 (i) Sebahagian Ulama berpendapat merokok adalah harus kerana tidak sabit tentang kemudharatan dan mabuk. Mereka juga bersandar kepada kaedah fiqh.
 (ii) Setengah Ulama berpendapat merokok adalah makruh, iaitu dikaitkan dengan bawang putih dan bawang merah dari segi baunya.
 (iii) Jumhur para ulama berpendapat merokok adalah HARAM kerana ia jelas memudharatkan kesihatan, membazir dan mensia-siakan harta serta dikategorikan sebagai suatu perkara keji.

Abd Wahab juga menjelaskan bahawa kini pakar perubatan telah membuat kajian tentang rokok (tembakau) dan mereka mendapati ianya mendatangkan kesan (kemudharatan) kepada kesihatan, kemasyarakatan dan ekonomi, maka hukmnya tidak lagi menjadi suatu perkara yang tersembunyi bahkan ianya telah JELAS HARAM.

Beberapa buah Negara Islam seperti Arab Saudi telah tetapkan merokok adalah HARAM disisi agama Islam kerana ia memudharatkan kesihatan. Malah Persidangan Antarabangsa Mengenai Dadah, Arak dan Merokok di Madinah anjuran Persatuan Ulama Dunia pada tahun 1982 telah memutuskan merokok sebagai perbuatan haram. (Rujukan : Berita Harian, 7 November 1994)

Pihak Perubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan bahawa pada tahun 2000, kematian yang berpunca dari rokok berjumlah 3.5 juta orang setahun dan 80% dari jumlah ini adalah dari negara-negara membangun. Manakala bilangan rasmi kematian disebabkan rokok di Malaysia ialah seramai 10,000 orang setahun. Menurut perangkaan seramai 4.6 juta dari 26 juta penduduk Malaysia adalah perokok. (Laporan NST pada 8 November 2005).

Remaja :-
Umur 15 Tahun 21% dari mereka adalah perokok.
Umur 16 Tahun 32.2% dari mereka adalah perokok.
Umur 17 tahun 35.6 % dari mereka adalah perokok.
Umur 18 tahun 45.5 % dari mereka adalah perokok.
Umur 19 tahun 49.2% dari mereka adalah perokok.

FATWA2 TENTANG ROKOK

Syeikh Yusuf Al-Qardhawi dalam kitabnya "Halal Dan Haram Dalam Islam" telah memberi fatwa bahawa merokok (tembakau) selama dinyatakan membahayakan, hukumnya adalah HARAM, kerana ia juga jelas membazir atau mensia-siakan harta pada jalan yang tidak mendatangkan faedah, samada untuk urusan agama ataupun urusan dunia.

Al-Imam Abd Halim Mahmud dalam kitabnya "Fatawa al-Imam Abd Halim Mahmud" telah memberi fatwa merokok hukumnya makruh jika ia tidak mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan. Sebaliknya HARAM jika ianya mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan.

Fatwa Ulama Mesir

Dr.Abd Jalil Shalaby : Merokok HARAM kerana ia boleh datangkan kemudharatan kepada kesihatan dan masyarakat.

Dr.Hamid Jamek (Pakar Ensiklopedia Fiqh Islam Kuwait) : Merokok HARAM kera ia dikategorikan sebagai perbuatan keji / kotor.

Dr.Zakaria al-Barri (Anggota Akademik Kajian Islam dan Anggota Lujnah Fatwa Al-Azhar) : Merokok hukumnya antara HARAM dan Makruh.

Syeikh Mustafa Muhammad Al-Hadidi al-Tahir (Anggota Akademik Kajian Islam) : Merokok adalah HARAM.

Al-Syeikh Abdullah al-Masyad (Anggota Akademik Kajian Islam dan Ketua Lujnah Fatwa Al-Azhar) : Tidak syak lagi merokok wajib diberikan hukum HARAM.

Dr.Ahmad Umar Hashim (Ketua Bhg. Hadith, Kuliah Usuluddin, Universiti Al-Azhar) : Tidak syak lagi merokok hukumnya HARAM kerana ia jelas memudharatkan kesihatan.

Kerajaan Arab Saudi telah keluarkan fatwa merokok, menanam tembakau dan memperniagakannya adalah HARAM kerana padanya terdapat kemudharatan.

0 comments:

Islamic Collection


Mohd Ridzuan