TULISAN ASAL PENULIS BLOG UNTUK BERKONGSI ILMU,SEBARANG KOMEN DIALU-ALUKAN
HUBUNGI | AGAMA | GAMAT ONLINE | LANGKAWI TOUR| IKLAN1-KOSONG | IKLAN2-KOSONG |

25 November, 2012

Kisah Isu Bid'ah


Sebaik imam memberi salam, seorang lelaki gempal terus keluar dari saf sembahyang dengan melangkah bahu para jemaah yang lain. Agak sedikit kasar kelihatannya.. Ramai ahli jemaah yang kurang senang dengan perlakuan itu. Tidak kurang juga yang mencemik dan mengerutkan muka.. Suasana harmoni selesai solat sedikit tercalar.

Ketika makan di kantin tidak lama selepas itu, kebetulan lelaki gempal berkumis nipis itu duduk disebelah saya.. "Mana nas awak semua doa beramai-ramai selepas solat ni??" Katanya tiba-tiba.. "Sudah Maklum," Jawab saya perlahan.
"Awak taklid buta! beramal tanpa nas sahih adalah bid'ah. Setiap Bid'ah sesat dan yang sesat terjun ke neraka." Saya cuba bertenang walau terkejut dengan serangan yang spontan itu. "Apa yang Rasul tak buat, kenapa awak buat?" Asaknya lagi..

Saya diam.. Nasi dalam mulut saya kunyah perlahan..setelah menelannya saya bertanya, "Mana pula nas yang tidak membolehkan doa beramai-ramai selepas sembahyang?"

Dia diam.. Tapi kemudiannya menjawab, "Tentulah ada!"...  

"Nasnya?" tanya saya lagi.
Apabila dia diam agak lama, saya pun berkata, "Nampaknya kita lebih kurang sama. Sama-sama taklid buta."

"Amalan bid'ah macam itulah yang buatkan Islam ketinggalan dan berpecah belah," Joloknya lagi..

"Mengapa awak tergesa keluar tadi?" saya pula bertanya..

"tidak mahu terlibat dengan bid'ah!".

"Baiklah, bagaimana pula sikap awak yang melangkah bahu dan paha orang lain tadi, ada nasnya?"
sekali lagi dia mencemik...
"Cara awak tadi agak menggangu orang lain dan boleh menimbulkan prasangka. Bukankah itu benih perpecahan? saya pasti, itu bukan cara Rasulullah. Apa salahnya awak tunggu seketika dengan niat menghormati orang lain," Ujar saya dalam nada memujuk.

"Tiada penghormatan pada pembawa bid'ah," Tegasnya.

"Kalaupun doa beramai-ramai ini bid'ah, saya rasa bid'ah memecahbelahkan persaudaraan lebih besar daripada itu."

"Apa nas awak?" nadanya masih dalam keadaan marah..

"Ukhuwah itu wajib. Doa selepas solat, sama ada secara bersendirian atau beramai-ramai adalah sunat hukumnya. Apa salahnya kita mengalah tentang yang sunat demi memelihara yang wajib?"

Matanya bersinar-sinar. Tiba-tiba tangannya menghentak meja. "Saya tanya mana nas?!"

"Mana nas awak menghentak-hentak meja depan orang ramai ni, kan malu begini..bertenanglah.."

"A'aah, saya anti bid'ah.. Doa ramai-ramai, qunut, sayyidina dan entah apa-apa lagi tu...semuanya bid'ah..Mana hadis sahih mereka?"

"Masalah ini dah lama diselesaikan oleh imam mazhab yang lebih alim dan taqwa daripada kita. Kita sekarang berdepan dengan masalah kita sendiri."

"Masalah apa?"

"Masalah ramai orang yang tak sembahyang, kita bergaduh soal ranting, ketika soal pokok nak tumbang..berbahas soal qunut dalam solat subuh, sedangkan realitinya dalam masyarakat masih ramai orang yang tak solat subuh pun..."

"Qunut bid'ah. Awak mesti tinggalkannya," desaknya lagi..

"Saya Rela tinggalkan qunut jika solat berjemaah dengan awak sebagai imamnya nanti," kata saya..
"Eh,macam mana tu, kejap tinggal, kejap buat.. Awak ni saya rasa kaki qunut ni."

"Apa salahnya saya korbankan qunut demi menghormati awak sebagai imam? bukankah Imam Syafie apabila bersembahyang di masjid yang dalamnya ada maqam Imam Abu Hanifah, dia meninggalkan qunut?"
"Mengapa?"
"Sebab Imam Syafie menghormati Imam Abu Hanifah yang telah wafat. Semasa hidupnya Imam Abu Hanifah tidak mengamalkan qunut." Dia melopong lagi....

"Ulama-ulama dahulu mementingkan persaudaraan daripada soal ranting. Sekalipun berbeza pandangan, mereka tetap hormat-menghormati. Itulah hormat orang yang hidup kepada yang mati, apatah lagi sesama hidup lebih-lebih lagi."
"Tapi saya bencikan bid'ah........"
"Mengapa?" balas saya..
"Ia haram!."

"Skop haram itu luas. Jangan dalam hal ibadat sahaja."..
"Maksud awak??"
"Haram juga terjadi dalam bidang ekonomi, pendidikan, sosial dan lain-lain.. itu lebih berbahaya!"
"Maksud awak?" dia mula lunak.. Berjayakah saya menguruskan perbezaan ini..bisik hati saya....

"Ya, apabila ekonomi mengamalkan riba, penindasan, penzaliman, monopoli dan kerakusan.. itu lebih bahaya daripada qunut dan doa beramai-ramai..."
"Betul ke nie?" sahutnya..."Bukankah Rasulullah tidak buat begitu. Apabila Rasulullah tak buat, kita buat...haramlah namanya tu..itu hal dunia. Kita cakap tentang hal ibadat.. Ini hal akhirat," katanya lagi..

"Memisahkan antara dunia dan akhirat bagi saya itu bid'ah terbesar. Itu tidak pernah dibuat oleh Rasulullah. Dunia tanaman akhirat... Tidak boleh dipisahkan." balas saya...

"Saya tak faham." Dia mula keliru..
"Riba itu haram, jika dibuat berdosa. Dosa buat didunia, balasannya diakhirat... sebaliknya berniaga itu halal, pahalanya dibalas di akhirat. Itu dunia, itu jugalah akhirat."

Dia bertambah keliru..akuinya secara berterus terang...

"Tidak mengapalah. Tapi saya ingin bertanya, pada pandangan awak, mana lebih merosakkan.. qunut yang awak kata bid'ah itu atau pengamalan riba?"
Diam membisu lagi...

"Awak masih nak mencari nas ke?"
Dia terus membisu..

"Al-Quran jelas mengharamkan riba. Dalam hadis juga begitu. Nas haramnya riba lebih mudah dicari dari nas bidaahnya qunut dan doa beramai-ramai yang kekadang mencecah soal khilafiah. Cuba-cubalah cari."

"Awak mesti faham saya bertekak tadi soal nas ni kerana nak mempertahankan kesahihan hadis. Dah ada puak yang berani mengemukakan hadis-hadis daif!" dia kembali bersuara...

"Pada saya, bertekak soal nas inilah jika tidak dibuat secara bijaksana, lunak dan lapang dada akan menimbulkan fitnah yang besar. ketika kedua pihak bertikai, timbul pula puak ketiga dan keempat dan sebagainya.."
"Puak Kedua, ketiga? apa maksud awak??" dia bertambah binggung...

"Ya nanti ada orang frust, kata mereka, ah kalau begitu... lebih baik ambil quran direct, susah-susah nak ambil hadis. Kenapa? nanti terkena hadis daif, nanti dituduh bid'ah. Ada juga yang tak fikir hadis dan Al-Quran langsung. Kata mereka, orang yang nak beragama pun bertelagah, biar jadi macam kami, relaks!"

"Apa awak cakap nie?"
"Ya, kerana pertengkaran tak habis-habisan tentang qunut, lupa kita nak memikirkan bagaimana nak ajak orang lain bersembahnyang. dan mereka itu tidak ghairah untuk mencontohi kita. kata mereka, ah... orang sembahyang pun bergaduh, lebih baik jadi macam kami yang tak bersembahyang."

"Berhentilah berbahas tentang nas jika kita bukan sama-sama pakarnya atau bermuzakarahlah dengan semangat ukhuwah yang telus. Kalau kita ada nas, orang lain pun ada nas. Yang penting amalkanlah Islam dengan nas masing-masing. Tidak bernas jika terus berbahas..nanti akan bertambah amalan yang langsung tidak ber'nas!!"

Wallahualam...Mudah-mudahan kisah ini yang saya ceduk dari kisah yang berlaku pada salah seorang pakar motivasi tanahair kita iaitu Ust Pahrol Mohd Juoi ini dapat dijadikan sedikit pedoman untuk kita hayati bersama..insyaAllah nantikan kisah-kisah pengajaran yang akan saya coretkan disini pada masa akan datang. Ikutlah blog ini sebagai modul bacaan akan datang.terima kasih :) 

0 comments:

Islamic Collection


Mohd Ridzuan