TULISAN ASAL PENULIS BLOG UNTUK BERKONGSI ILMU,SEBARANG KOMEN DIALU-ALUKAN
HUBUNGI | AGAMA | GAMAT ONLINE | LANGKAWI TOUR| IKLAN1-KOSONG | IKLAN2-KOSONG |

29 December, 2010

Maryam Wanita Yang DiMuliakan Allah

"Dan ketika malaikat-malaikat berkata; wahai Maryam, Allah s.w.t telah memilihmu dan membersihkanmu dan dia memilih kamu diatas semua perempuan di semua alam." - Surah Al-Imran : 42

Kehidupan Maryam yang penuh dugaan dengan lahirnya tanpa pernah mendapat belaian kasih sayang dari ibu dan ayah.. ibu dan ayahnya Imran telah mencuba pelbagai cara bagi memperoleh anak namun masih gagal, ibunya yang telah tua dan masih belum mempunyai anak ketika itu terus beribadat, berdoa dan bernazar sekiranya dikurniakan seorang anak, maka anak tersebut akan dihantar ke rumah ibadat di Baitulmaqdis untuk menjaga dan memelihara rumah ibadat tersebut. Kemudian Allah maqbulkan permahonannya. Sebelum Maryam dilahirkan,ayahnya meninggal dunia. Setelah Maryam dilahirkan, ibunya menunaikan janjinya dengan Allah dan menghantar Maryam ke BaitulMaqdis.

Ramai yang berebut untuk menjaganya sehingga undian terpaksa dibuat dan undian tersebut memihak kepada bapa saudaranya, Nabi Zakaria a.s. Nabi Zakaria bertindak menjauhkan Maryam dari orang ramai yang datang menjenguknya dengan menempatkannya diloteng atas yang tinggi yang tidak boleh dinaiki melainkan menggunakan tangga. Nabi Zakaria menjaganya seperti anak kandungnya sendiri kerana baginda sendiri tidak mempunyai anak. Lama-kelamaan rasa sayang Nabi Zakaria terus meningkat hingga timbul perasaan hormat dan kagum terutama apabila terjadi peristiwa yang menunjukkan Maryam bukan gadis biasa tetapi wanita pilihan Allah yang akan mempunyai kedudukan dan peranan besar dikemudian hari.

Takkala Nabi Zakaria datang menjenguk Maryam, beliau sedang solat dan dihadapan tempat sujud Maryam terdapat pelbagai buah-buahan musim panas sedangkan waktu itu musim dingin. Dan dalam pengetahuannya, tiada siapa yang mengunjungi Maryam selain darinya. Selesai solat Nabi Zakaria bertanya hal tersebut kepada Maryam dan Maryam menjawab "Ini pemberian Allah kepada aku tanpa aku berusaha atau minta.Mengapa engkau berasa hairan?Bukankan Allah berkuasa memberikan rezekinya kepada sesiapa yang dikehendaki dalam bilangan yang tidak ternilai besarnya."

IBU KEPADA NABI ISA A.S

Suatu hari sedang Maryam menyendiri datang malaikat menyerupai manusia memberikan khabar dari Allah kepadanya bahawa beliau akan dikurniakan seorang anak sedangkan Maryam belum pernah disentuh oleh seorang manusia pun dan beliau bukan penzina. "Apabila Allah menghendaki sesuatu itu terjadi maka jadilah ia". Ketika itu Maryam bimbang masyarakat akan mencercanya sebagai perempuan keji lagi hina dan memohon Allah berikan kekuatan untuknya menghadapi situasi tersebut. Maryam kemudianya membuat keputusan untuk pulang ke kampung halamannya di An-Nashirah. Sedang dalam perjalanan, beliau berhenti rehat dibawah sepohon pokok kurma disebuah padang pasir yang ketandusan. Ketika itu terdapat tanda untuk melahirkan bayi. Sebaik bayi itu lahir, beliau menamakannya Isa. Dengan linangan air mata beliau sedih memikirkan melahirkan bayi tanpa seorang suami.

MAKAN dan MINUM DARI ALLAH
Ketika saat itu beliau terasa amat lapar dan dahaga tetapi tiada apa yang boleh dimakan atau diminum. Tiba-tiba terdengar suatu suara memintanya minum dari air yang mengalir dibawah tapak kaki dan dapatkan makanan buah kurma hanya dengan menggoyangkan pohonnya. Kemudian suara tersebut memintanya pulang ke kampung halaman dan jika sesiapa bertanya tentangnya, maka jawablah ia sedang bernazar puasa dan tidak akan bercakap dengan sesiapa pun.

MUKJIZAT ISA SEMASA BAYI

Seperti diduga ramai terkejut melihat perempuan yang belum berkahwin mempunya anak dan mula memandang serong kepadanya. Tak kurang juga yang menfitnahnya merosakkan nama baik keluarganya yang terkenal dengan golongan orang yang beriman. Ia juga telah membuatkan keluarganya malu dan rasa terhina. Maryam memberitahu dengan bahasa isyarat bahawa ia sedang bernazar puasa dan tidak bercakap dengan sesiapa pun. Beliau menuding kearah Isa yang berada dalam buaian dan tiba-tiba sesuatu yang mengejutkan berlaku. Isa yang masih bayi bercakap "Aku adalah hamba Allah. Dia memberiku kitab Injil dan menjadikanku seorang nabi. Aku sentiasa diberkati dan Aku diperintahkan mendirikan solat, menunaikan zakat selagi masih hidup. Aku akan berbakti kepada ibuku dan aku bukanlah orang yang sombong. Moga aku sejahtera dari hari Aku dilahirkan, ketika meninggal dan ketika dibangkitkan semula." Maka tersebarlah berita bayi bercakap tersebut dan keluarga Maryam dan masyarakat tidak lagi memandang hina kepadanya dan kembali menghormati Maryam dan anaknya.

KEMATIAN MARYAM

Nabi Isa dan ibunya kemudian pergi ke sebuah pergunungan di Lebanon dan tinggal disana. Mereka berpuasa disiang hari dan beribadat di malam hari. Makanan mereka terdiri dari pohon kayu dan air hujan. Ketika Nabi Isa turun dari gunung mencari makanan, malaikat maut telah datang menjemput ibunya Maryam. Maryam meinta agar dilewatkan sikit agar sempat bertemu anaknya Isa namun ajal bila tiba tidak mungkin dilewat atau diawalkan walau sesaat pun. Disaat Nabi Isa pulang membawa bekalan berbuka, dilhatnya Maryam sedang ditempat solat dan menyangka sedang solat. Beliau letakkan bekalan berbuka disisi ibunya dan ianya tidak terusik sehingga sepertiga malam. Takkala fajar menjelma, ibunya masih lagi belum bangun, Nabi Isa meletakkan pipinya pada pipi ibunya lalu menciumnya sambil menangis dan berkata "Ummi, malam telah berlalu, kini fajar telah menjelma, ini adalah masa menunaikan solat fardhu yang diwajibkan Allah s.w.t". Mendengar kata tersebut seluruh malaikat dan jin menangis dan bergoncanglah gunung dibawahnya. Melihat keadaan tersebut Allah perintahkan malaikat khabarkan kepada Isa bahawa ibunya telah meninggal dunia dan Allah telah melipat gandakan pahalanya.

BIDADARI SYURGA MANDIKAN JENAZAHNYA
Nabi Isa kemudiannya turun ke desa tempat tinggal bani Israel dan meminta tolong untuk menguruskan jenazah ibunya namu mereka menoloknya kerana takut pada ular-ular besar yang ada dipergunungan tersebut. Dengan rasa hampa, Nabi Isa kembali semula kegunung dan melihat dua pemuda kacak dan memberi salam serta meminta pertolongan mereka menguruskan jenazah ibunya. Berkata salah seorang dari mereka ; Aku sebenarnya mikail dan sahabatku ini adalah jibril. Aku ada membawa perlatan jenazah dan kain kafan dari Tuhanmu dan bidadari jelita sekarang sedang turun dari syurga untuk memandikan dan mengkafankan ibumu.

0 comments:

Islamic Collection


Mohd Ridzuan