TULISAN ASAL PENULIS BLOG UNTUK BERKONGSI ILMU,SEBARANG KOMEN DIALU-ALUKAN
HUBUNGI | AGAMA | GAMAT ONLINE | LANGKAWI TOUR| IKLAN1-KOSONG | IKLAN2-KOSONG |

30 May, 2010

Mana Yang Lebih Bahaya??

MATI ATAU LUPA MATI LEBIH BAHAYA??

Musibah yang lebih besar daripada mati adalah lali terhadap mati atau jarang memikirkan tentangnya..

LARANGAN MINTA KEMATIAN
Hadis daripada Anas,Rasul bersabda : “Jangan sesekali ada seorang diantara kamu yang bercita-cita untuk mati disebabkan oleh sesuatu bencana yang menimpanya. Kalau pun terpaksa menginginkan kematian, maka ucapkanlah; ‘yaAllah, hidupkanlah aku hidup akan lebih baik bagiku dan matikanlah aku jika mati itu lebih baik bagiku’.”
(Riwayat Bukhari & Muslim)

“Sekali-kali janganlah diantara kamu yang menginginkan mati. Jika dia orang baik, barangkali dia akan bertambah kebaikannya. Dan jika dia orang jahat, barangkali dia akan memohon keredhoan Allah (bertaubat).”
(Riwayat Bukhari)

Dari Jabir bin Abdullah, Rasulullah s.a.w bersabda : “Janganlah kamu menginginkan mati kerana kedahsyatan diawal kematian amatlah berat. Dan sungguh bahagia, jika seorang hamba diberi umur panjang, lalu Allah mengurniakan taubat kepadanya.”
(Hadis Hasan)

BAHAYA LUPA MATI
Menurut ulama, mati adalah terputusnya hubungan roh dengan tubuh, bergantinya keadaan dari suatu alam kealam lainnya. Mati juga termasuk musibah terbesar. Allah berfirman dalam Al-Maaidah:106 yang bermaksud “lalu kamu ditimpa musibah kematian.” Namun Ulama mengatakan bahawa ada musibah yang lebih besar yakni lalai terhadap mati, tidak peduli tentangnya, jarang memikirkannya, atau tidak beramal sebagai persiapan untuk menghadapi kedatangannya.

Orang yang merindui kematian (tak lupa mati) pasti tidak akan sabar menantinya. Abu Hurairah menangis disaat sakitnya bukan kerana dunia tetapi kerana merasakan jauhnya perjalanannya dan sedikitnya bekalannya, “aku berjalan mendaki, tempat mendapat adalah syurga dan neraka, aku tidak tahu diantara keduanya dimana aku dimasukkan.”

3 Golongan Yang Inginkan Kematian :
“tidak ada yang menginginkan mati kecuali 3 kelompokl; orang yang tidak menyedari tentang hal-hal yang bakal terjadi setelah mati, orang yang nak lari dari takdir Allah yang telah ditetapkan kepadanya, atau orang yang terlalu rindu dan ingin bertemu segera dengan Allah s.w.t…”

Rasulullah Bersabda yang diriwayatkan oleh Abdullah bin as-Somid :
“Siapa yang gembira bertemu Allah, Dia (Allah) juga gembira bertemu dengannya”
*Biarlah kita mati kerana Allah dari hidup dimurkai Allah. Sahabat dahulu rela disiksa dan dibunuh dengan kejam demi mempertahankan agama Allah seperti saidina Bilal, kaum keluarga Yassir, masyitah isteri firaun dan lain-lain.

Allah berfirman (Al-Baqarah:154) yang bermaksud : “Dan janganlah kamu menyangka terhadap orang yang gugur syahid dijalan Allah,(bahawa mereka itu) mati; bahkan (sebenarnya) mereka hidup disisi Allah, tetapi kamu tidak menyedarinya.”

0 comments:

Islamic Collection


Mohd Ridzuan